26 de març 2020

recomanacions llibres


Dijous 26 de març

Bona tarda,  avui no recomanarem llibres sinó que hem optat per fer-vos arribar uns quants consells, (si ens permeteu la gosadia), dirigits als pares.

 “ Inspirats en les nou pràctiques, que no hauríem de fer”, de Rodari, trets de l’articleNou formes d’ensenyar als infants a odiar la lectura”.

 Us expliquem:
Ara que els temps s’allarga a dintre de casa, compartir lectures amb els infants pot ser una de les pràctiques més enriquidores i senzilles.

- Hi ha de haver un temps de lectura. En aquest temps de confinament, les rutines són necessàries!. Busqueu el moment, el lloc on estiguéreu còmodes i llegiu una estoneta cada dia i si pot ser a la mateixa hora.

- No tingueu presa i no demaneu res a canvi. Si voleu torneu a llegir aquelles històries que tant us van agradar o descobriu contes i llibres nous. No avalueu la lectura, ni ompliu fitxes no feu resums.

- Llegiu vosaltres en veu alta. Hi haurà molts altres moments al llarg dels temps en que els podeu incitar a llegir a ells en veu alta.

- Llegiu en veu alta a qualsevol edat. A tots ens agrada que ens regalin històries. Una de les millor formes per fomentar el gust per  la lectura és escoltar a aquelles persones que ja saben fer-ho. Quan llegiu tingueu en compte els detalls: com els canvis de ritme, als silencis, als buits,  les tonalitats i  les entonacions. I segur que per els vostres fills sereu els millors narradors del món.

- Busqueu diversitat. Aparqueu els vostres gustos personals i proposeu lectures variades. Des de llibres d’aventures, còmics, àlbums il·lustrats , poesia, llibres amb jocs, novel·les gràfiques...

- La lectura d’àlbums il·lustrats o contes no és només lectures per els més petits. Hi ha àlbums il·lustrats que plantegen propostes arriscades i  que inciten a buscar indicis, a fer hipòtesis , a treure conclusions ...

- Aprendre a llegir també és aprendre a triar i a descartar lectures. Si els hi ensenyem els models de com ho fem nosaltres ells ho tindran present .

- Jugueu al joc de dir el que els hi sembla la portada abans de començar el llibre. Què veiem a la coberta? I el títol? De qui són els noms que apareixen? Podem trobar més informació a la contraportada? Les guardes ens diuen alguna cosa?

- Intenteu que relacionin les lectures amb altres llibres, pel·lícules, jocs, series, videojocs.. D’aquesta manera interpreten la relació dins de les obres i entre els diversos mons culturals. 

- Parleu amb ells d’allò que heu llegit, però no des de la pregunta. Expliqueu la vostra impressió sobre el que us agradat, quines coses no heu entès , quina altra història us fa recordar. I amb els temps seran ells qui iniciaran la conversa 

- Gaudiu de la lectura amb ells, amb històries que ens van agradar o aquelles que vam deixar a mitges.

- Acompanyeu-los i gaudiu amb ells, llegiu algunes de les obres que llegeixen per poder-ne parlar, per saber què els agrada .

- Llegiu amb ells amb  les tauletes i pantalles ofereixen obres molt interessants que plantegen aspectes importants de la lectura com el joc , la contemplació...només cal saber on buscar-ho. @estonovadelibros pot ser una font per trobar bones obres de ficció digital i videojocs narratius amb propostes diverses. Important jugar amb ells!

- No abandoneu: els canvis potser triguen a arribar, però els lligams creats des del gaudi , la confiança i l’amor no es trenquen mai.

Bé fins aquí, la recomanació  d’avui, esperem que us agradi i qualsevol cosa, ja sabeu, podeu fer comentaris.

Gràcies
Celeste i Montse

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada