Dijous 26 de març
Bona tarda, avui
no recomanarem llibres sinó que hem optat per fer-vos arribar uns quants
consells, (si ens permeteu la gosadia), dirigits als pares.
“ Inspirats en les
nou pràctiques, que no hauríem de fer”, de Rodari, trets de l’article “Nou formes d’ensenyar als infants a odiar la lectura”.
Us expliquem:
Ara que els temps s’allarga a dintre de casa, compartir lectures amb els
infants pot ser una de les pràctiques més enriquidores i senzilles.
- Hi ha de haver un temps de lectura. En aquest temps de confinament, les
rutines són necessàries!. Busqueu el moment, el lloc on estiguéreu còmodes i
llegiu una estoneta cada dia i si pot ser a la mateixa hora.
- No tingueu presa i no demaneu res a canvi. Si voleu torneu a llegir
aquelles històries que tant us van agradar o descobriu contes i llibres nous.
No avalueu la lectura, ni ompliu fitxes no feu resums.
- Llegiu vosaltres en veu alta. Hi haurà molts altres moments al llarg dels
temps en que els podeu incitar a llegir a ells en veu alta.
- Llegiu en veu alta a qualsevol edat. A tots ens agrada que ens regalin
històries. Una de les millor formes per fomentar el gust per la lectura és escoltar a aquelles persones
que ja saben fer-ho. Quan llegiu tingueu en compte els detalls: com els canvis
de ritme, als silencis, als buits, les
tonalitats i les entonacions. I segur
que per els vostres fills sereu els millors narradors del món.
- Busqueu diversitat. Aparqueu els vostres gustos personals i proposeu
lectures variades. Des de llibres d’aventures, còmics, àlbums il·lustrats ,
poesia, llibres amb jocs, novel·les gràfiques...
- La lectura d’àlbums il·lustrats o contes no és només lectures per els més
petits. Hi ha àlbums il·lustrats que plantegen propostes arriscades i que inciten a buscar indicis, a fer hipòtesis
, a treure conclusions ...
- Aprendre a llegir també és aprendre a triar i a descartar lectures. Si
els hi ensenyem els models de com ho fem nosaltres ells ho tindran present .
- Jugueu al joc de dir el que els hi sembla la portada abans de començar el
llibre. Què veiem a la coberta? I el títol? De qui són els noms que apareixen?
Podem trobar més informació a la contraportada? Les guardes ens diuen alguna
cosa?
- Intenteu que relacionin les lectures amb altres llibres, pel·lícules,
jocs, series, videojocs.. D’aquesta manera interpreten la relació dins de les
obres i entre els diversos mons culturals.
- Parleu amb ells d’allò que heu llegit, però no des de la pregunta.
Expliqueu la vostra impressió sobre el que us agradat, quines coses no heu
entès , quina altra història us fa recordar. I amb els temps seran ells qui
iniciaran la conversa
- Gaudiu de la lectura amb ells, amb històries que ens van agradar o
aquelles que vam deixar a mitges.
- Acompanyeu-los i gaudiu amb ells, llegiu algunes de les obres que
llegeixen per poder-ne parlar, per saber què els agrada .
- Llegiu amb ells amb les tauletes i
pantalles ofereixen obres molt interessants que plantegen aspectes importants
de la lectura com el joc , la contemplació...només cal saber on buscar-ho. @estonovadelibros
pot ser una font per trobar bones obres de ficció digital i videojocs narratius
amb propostes diverses. Important jugar amb ells!
- No abandoneu: els canvis potser triguen a arribar, però els lligams
creats des del gaudi , la confiança i l’amor no es trenquen mai.
Bé fins aquí, la recomanació d’avui,
esperem que us agradi i qualsevol cosa, ja sabeu, podeu fer comentaris.
Gràcies
Celeste i Montse
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada